توسعه فیبر نوری در آذربایجان غربی شتاب می‌گیرد: نزدیک به هزار کیلومتر در شهر و روستا

ارومیه – 30 اردیبهشت 1403: مدیرعامل مخابرات منطقه آذربایجان غربی از اجرای طرح‌های توسعه فیبر نوری به طول نزدیک به هزار کیلومتر در سطح استان خبر داد.

چنگیز نوری با بیان اینکه آذربایجان غربی به کارگاه توسعه فیبر نوری تبدیل شده است، اظهار داشت: هم اکنون 420 کیلومتر از این طرح در بخش شهری و 500 کیلومتر در نقاط روستایی و محروم استان در حال اجرا است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ارتقای اینترنت روستایی در استان، گفت: در حال حاضر تمامی روستاهای دارای 20 خانوار یا بیشتر از پوشش بالای 90 درصدی اینترنت نسل 4 برخوردار هستند و این رقم تا پایان سال جاری به بیش از 95 درصد خواهد رسید.

نوری از ارتقای 140 روستا به اینترنت 4G در سال گذشته خبر داد و افزود: تا پایان هفته دولت امسال 120 روستای دیگر نیز به این نسل از اینترنت ارتقا خواهند یافت.

مدیرعامل مخابرات منطقه آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت‌سازی انجام شده در روستاها برای ارائه سرویس‌های باند پهن توسط اپراتورها، گفت: در حال حاضر یک میلیون مشترک تلفن ثابت، 2 میلیون و 700 هزار مشترک تلفن همراه فعال و 255 هزار مشترک سرویس باند پهن در استان وجود دارد.

وی همچنین از وجود 100 روستای دارای وای فای و 12 هزار و 400 مشترک FTTH (فیبر نوری) در استان خبر داد و گفت: در حال حاضر در تمام شهرستان‌های استان به جز چالدران، چهابرج و باروق، زیرساخت‌های فیبر نوری فراهم شده است.

نوری با بیان اینکه در هفته دولت، شهرهای کوچک قوشچی، ربط، میرآباد و تازه‌شهر سلماس به طور کامل تحت پوشش فیبر نوری قرار خواهند گرفت، افزود: متوسط درآمد هر خط ثابت در استان 15 هزار تومان است، در حالی که هزینه نگهداری آن 22 هزار تومان می‌باشد.

وی با اشاره به سرقت کابل‌های مخابرات به ارزش 3 میلیارد تومان در سال گذشته، از اجرای طرح ایمن‌سازی 50 سایت مخابراتی در استان خبر داد.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *