ساماندهی کاروان‌سرای خان خوی آغاز شد

عملیات ساماندهی و کف‌سازی کاروان‌سرای تاریخی خان در شهرستان خوی با مشارکت شهرداری و اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی با اعلام این خبر گفت: این عملیات که شامل ساماندهی و کف‌سازی محوطه کاروان‌سرا است، دو ماه به طول می‌انجامد.

افراسیاب گراوند افزود: در سال‌های گذشته نیز سر در کاروان‌سرا و بخش‌هایی از جداره‌های این بنا توسط این اداره مرمت شده بود.

کاروان‌سرای خان در جبهه غربی بازار تاریخی خوی قرار گرفته و ۲ هزار و ۴۸۰ مترمربع مساحت دارد. این بنا در سال ۱۳۶۶ به شماره ۱۷۲۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروان‌سرای خان؛ یادگاری از دوران صفویه

این کاروان‌سرا در دوران صفویه ساخته شده و در گذشته محل اسکان و استراحت بازرگانان و مسافران بوده است. تاجران زیادی از سراسر نقاط دنیا در مسیر رد شدن از جاده ابریشم، در این مکان مستقر می‌شدند.

کاروان‌سرای خان به صورت یک بنای چهار ایوانی طراحی شده که در حال حاضر فقط دو ایوان شمالی و شرقی آن به جا مانده است. این بنا با معماری خاص خود، از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان خوی به شمار می‌رود.

احیای کاروان‌سراها؛ گامی در جهت رونق گردشگری

ساماندهی و مرمت کاروان‌سراها می‌تواند به عنوان گامی در جهت حفظ و احیای این بناهای تاریخی و همچنین رونق گردشگری در منطقه باشد. کاروان‌سراها یادگارانی از گذشته هستند که می‌توانند با جذب گردشگران، به ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه کمک کنند.

امید است با ساماندهی و مرمت کامل کاروان‌سرای خان، این بنای تاریخی شاهد رونق دوباره و حضور گردشگران از سراسر ایران و جهان باشد.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *