وصول حقوق دولتی از معادن آذربایجان غربی 50 درصد افزایش یافت!

درآمد حاصل از معادن استان در سه ماهه اول سال 1403 به طور قابل توجهی افزایش یافت.

صابر پرنیان، سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، با اعلام این خبر گفت: در سه ماهه نخست سال جاری، 3 هزار و 750 میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان وصول شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزایش نشان می‌دهد.

این رقم در سه ماهه اول سال 1402 حدود 2 هزار و 495 میلیارد ریال بود.

پرنیان در ادامه به فعالیت 518 معدن در استان اشاره کرد و گفت: این معادن دارای پروانه بهره‌برداری معتبر هستند و ظرفیت استخراج سالانه آنها بیش از 18 میلیون و 975 هزار تن انواع مواد معدنی است.

وی افزود: برای بهره‌برداری از این معادن، بیش از 9 هزار و 218 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است که بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی در بخش معدن و صنایع معدنی استان صورت گرفته و زمینه اشتغال 5 هزار و 83 نفر به طور مستقیم در این معادن فراهم شده است.

سرپرست اداره کل صمت آذربایجان غربی همچنین از صدور مجوز برای فعالیت‌های معدنی جدید در استان خبر داد و گفت: در 3 ماهه نخست سال جاری، 12 فقره پروانه اکتشاف برای محدوده‌های اکتشافی، 4 فقره گواهی کشف برای محدوده‌های معدنی در شرف بهره‌برداری و 7 فقره پروانه بهره‌برداری در استان صادر شده است.

ظرفیت استخراج سالانه این معادن جدید 178 هزار تن برآورد شده است و برای بهره‌برداری از آنها 79 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام و زمینه اشتغال مستقیم 42 نفر در این معادن فراهم شده است.

پرنیان در پایان به برنامه‌های احیای معادن راکد استان اشاره کرد و گفت: در راستای این برنامه، 289 معدن و محدوده معدنی در مزایده‌ای که در خرداد ماه 1403 برگزار شد، به افراد واجد شرایط واگذار خواهد شد تا از تمام ظرفیت‌های معدنی استان برای توسعه اقتصادی آن استفاده شود.**

افزایش 50 درصدی وصول حقوق دولتی از معادن آذربایجان غربی نشان‌دهنده رونق فعالیت‌های معدنی در این استان و نقش مهم این بخش در توسعه اقتصادی منطقه است.

امیدواریم با ادامه این روند شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر بخش معدن در استان آذربایجان غربی باشیم.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *