خوی، قطب تولید آفتابگردان و کدو در ایران؛ پیش‌بینی برداشت بیش از 57 هزار تن

شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی، با داشتن مزارع گسترده آفتابگردان و کدو، به عنوان قطب اصلی تولید این محصولات در کشور شناخته می‌شود. بر اساس اعلام رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خوی، پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بیش از ۵۷ هزار تن دانه‌های آفتابگردان و کدو از مزارع این شهرستان برداشت شود.

علیرضا مردانی، رئیس اداره تولیدات گیاهی، با اشاره به سطح زیر کشت ۱۹ هزار هکتاری آفتابگردان آجیلی در خوی، از پیش‌بینی برداشت ۵۳ هزار و ۲۰۰ تن از این محصول خبر داد. این میزان برداشت، درآمدی بالغ بر ۳ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان را برای کشاورزان منطقه به همراه خواهد داشت. همچنین، با کشت ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار کدوی آجیلی، پیش‌بینی می‌شود ۴ هزار و ۲۹۰ تن از این محصول برداشت شود که منجر به گردش مالی ۸۵۸ میلیارد تومانی در شهرستان خواهد شد.

شایان ذکر است که سطح زیر کشت آفتابگردان آجیلی در خوی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است و این شهرستان هر ساله رتبه اول کشوری و استانی را در تولید این محصول به خود اختصاص می‌دهد. وجود بزرگترین میدان خشکبار کشور با ۴۵۰ غرفه در خوی، نشان از اهمیت این شهرستان در تجارت و صادرات محصولات کشاورزی، به ویژه آفتابگردان و کدو دارد.

مردانی همچنین اشاره کرد که ۱۱ هزار و ۵۰۰ خانوار به صورت مستقیم در زراعت این دو محصول مشغول به کار هستند و بخش عمده‌ای از معیشت مردم منطقه به این محصولات وابسته است.

ارقام کشت شده آفتابگردان در شهرستان خوی شامل دور سفید، قلمی، شمشیری، پسته‌ای و بذر هیبرید وارداتی می‌شود.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *