قاضی ارومیه‌ای با صدور احکام جایگزین حبس، جان نوزادان را نجات داد

یک قاضی در دادگاه ارومیه با صدور احکام جایگزین حبس برای یک مرکز درمانی، تجهیزات لازم برای انتقال و درمان نوزادان بیمار را تامین کرد.

محمد علی خادم قره‌باقی، رئیس شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری ۲ ارومیه که سابقه دادستانی ماکو را نیز در کارنامه خود دارد، در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: در راستای تأکیدات رئیس قوه قضائیه و برنامه عملیاتی دستگاه قضایی، در حال حاضر بیشتر محاکم به سمت صدور آرای جایگزین حبس حرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به تجربیات خود در دوران کرونا گفت: زمانی که به ارومیه مأمور به خدمت شدم، با توجه به نیاز بیمارستان‌ها به اقلام مراقبتی و بهداشتی، شروع به صدور آرای جایگزین حبس برای تهیه این اقلام کردم.

قاضی خادم قره‌باقی با بیان مزایای صدور احکام جایگزین حبس، اظهار کرد: با صدور این احکام، کمک‌های شایانی به بیمارستان‌ها، مدارس، دانش‌آموزان بی‌بضاعت و تجهیز امکانات آموزشی برای مدارس و کانون پرورش فکری شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای چه جرایمی احکام جایگزین حبس صادر می‌شود، گفت: این احکام با رضایت محکوم و برای جرایم کم اهمیت و خرد صادر می‌شود. همچنین متهم نباید سابقه داشته باشد و قاضی نیز باید تشخیص دهد که جامعه از صدور این حکم متضرر نشود.

این قاضی دادگاه با توضیح اینکه احکام جایگزین حبس چه تأثیری بر متنبه شدن فرد دارد، بیان کرد: متهمینی که برای آنها رأی جایگزین حبس صادر می‌شود، معمولاً مجدد دست به ارتکاب جرم نمی‌زنند، چرا که این احکام با رضایت خودشان است.

وی افزود: در یکی از پرونده‌ها، متهم را به خرید یک دستگاه مخصوص در اورژانس برای انتقال نوزادان به بیمارستان مکلف کردم، چرا که بدون این دستگاه ممکن بود جان کودکان بد حال و بیمار به خطر بیفتد. این حکم بازتاب بسیار خوبی در سطح استان آذربایجان غربی داشت.

قاضی خادم قره‌باقی با بیان اینکه قضات باید به سمت صدور احکام جایگزین حبس بروند، گفت: با توجه به کثرت متهمان، در حال حاضر فضای کافی برای آنها در زندان وجود ندارد. همچنین امکان بازاجتماعی شدن فرد پس از زندان رفتن هم کاهش می‌یابد. با صدور احکام جایگزین حبس، هم جامعه و هم فرد از آسیب‌های اجتماعی دور می‌شوند.

وی در پایان گفت: زمانی که دادستان ماکو بودم، کارهای شاخصی برای هلال احمر با صدور احکام جایگزین حبس انجام شد. در هنگام شیوع ویروس کرونا نیز با این احکام، بسیاری از بیمارستان‌های کم برخوردار شهرستان تجهیز شدند. این اقدامات با رضایت کامل محکومین صورت گرفت.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *