۸۳۰ میلیون دلار کالا از آذربایجان غربی به خارج کشور صادر شد

در نیمه نخست سال جاری، شاهد رشد چشمگیر صادرات کالا از استان آذربایجان غربی به خارج از کشور بوده‌ایم. به گفته خالد جنگجو، ناظر گمرکات آذربایجان غربی، ارزش صادرات استان در این مدت به بیش از ۸۳۰ میلیون دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این رشد قابل توجه در صادرات، نشان از پویایی اقتصادی استان و تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه تجارت خارجی است. علاوه بر صادرات مستقیم از گمرکات استان، گمرکات آذربایجان غربی به عنوان مبدا صادرات سایر گمرکات کشور نیز ایفای نقش می‌کنند و در این مدت بیش از یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار کالا از سایر گمرکات کشور از طریق این مبادی به خارج صادر شده است.

توسعه رویه ترانزیت کالا از گمرکات زمینی و ریلی استان نیز از دیگر دستاوردهای مهم در حوزه تجارت خارجی آذربایجان غربی است. در نیمه نخست امسال، بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن کالا از گمرکات استان ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد رشد داشته است.

این رشد قابل توجه در صادرات و ترانزیت کالا، به همراه افزایش درآمد گمرکات استان به میزان ۵۲ درصد نسبت به نیمه اول پارسال، نشان از رونق تجارت در این استان دارد.

ناظر گمرکات آذربایجان غربی با اشاره به نقش گمرکات استان در توسعه تجارت با کشور ترکیه و دستیابی به سقف تجارت توافقی ۳۰ میلیارد دلار، از اجرای ۳۸ شیوه نامه جدید گمرکی در جهت کاهش تشریفات گمرکی و اعمال نظر شخصی در گمرکات استان خبر داد. این اقدامات نشان از عزم جدی مسئولان برای تسهیل امور تجار و ایجاد محیطی مناسب برای توسعه تجارت است.

با توجه به این دستاوردها، می‌توان انتظار داشت که استان آذربایجان غربی در آینده نیز نقش مهمی در توسعه تجارت خارجی کشور ایفا کند و به یکی از قطب‌های مهم صادرات در کشور تبدیل شود.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *