۴۲۲ هزار هکتار از مزارع آذربایجان غربی در برابر آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز محافظت شد

ارومیه- مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در ۴۲۲ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان خبر داد.

فرشته صادقی نسب در بازدید از مزارع حوزه عمل شهرستان ارومیه گفت: امسال در سطح ۲۵۷ هزار هکتار از مزارع گندم و جو با علف‌های هرز و در بیش از ۱۴۹ هزار هکتار با آفت سن مبارزه شده است.

وی با اشاره به تلاش شبانه روزی کارشناسان شبکه‌های مراقبت استان، اظهار کرد: تاکنون در سطح بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع علیه بیماری‌های برگی سمپاشی انجام شده است که ۱۱ هزار هکتار از آن مربوط به مبارزه با بیماری زنگ زرد بوده است.

ردیابی و پایش آفت قرنطینه‌ای کرم برگ خوار پاییزه و تعیین تراکم پوره سن غلات نیز در حال انجام است.

صادقی نسب در ادامه با تاکید بر ضرورت مراقبت از مزارع و سمپاشی علیه آفات و بیماری‌های قارچی برای دستیابی به حداکثر عملکرد، گفت: کارشناسان پهنه باید حضور مداوم در مزرعه داشته باشند و نظارت و ارائه مشاوره فنی به کشاورزان، مساله یابی و پیگیری مبارزه با عوامل خسارت زای گیاهی را در اولویت قرار دهند.

مبارزه با علف هرز چاودار

مهدیه فلاح، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این بازدید با بیان اینکه گندم محصول استراتژیک منطقه محسوب می‌شود، گفت: شرایط آب و هوایی سال زراعی جاری باعث گسترش علف هرز چاودار در مزارع غلات شده است.

وی برای کنترل این علف هرز، ضمن تاکید بر رعایت تناوب، استفاده از بذور گواهی شده و خوشه چینی و حذف بوته‌ها در مزرعه، بر لزوم مبارزه با این علف هرز در حاشیه مزارع نیز برای کاهش خسارت آن در سال زراعی آینده تاکید کرد.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *