بارندگی در آذربایجان غربی 32 درصد افزایش یافت

میانگین بارش‌های استان آذربایجان غربی در سال آبی جاری (1402-1403) نسبت به سال آبی گذشته 32 درصد و نسبت به بلندمدت 15.5 درصد افزایش یافته است.

آزاد توحیدی، رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: میانگین بارش‌های استان در سال آبی جاری تا 12 خرداد ماه، با 387.6 میلی‌متر، 94 میلی‌متر بیشتر از سال گذشته و 52 میلی‌متر بیشتر از بلندمدت 30 ساله است.

وی با اشاره به میزان بارندگی در شهرهای مختلف استان، گفت: پیرانشهر با 951 میلی‌متر، بیشترین و سلماس با 210 میلی‌متر، کمترین میزان بارندگی را در سال آبی جاری داشته‌اند.

توحیدی با بیان اینکه در تمام شهرستان‌های استان به غیر از تکاب و شاهین‌دژ، افزایش بارندگی نسبت به سال گذشته ثبت شده است، افزود: شهرهای شمالی آذربایجان غربی بیشترین میزان افزایش بارندگی را دارند.

وی در این خصوص به افزایش 109 درصدی بارندگی در اشنویه، 93 درصدی در مهاباد و 121 درصدی در چالدران نسبت به سال گذشته اشاره کرد.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی، همچنین اظهار داشت: میزان بارندگی در حوضه آبریز ارس با 247 میلی‌متر، 38.8 درصد نسبت به سال گذشته و 11 درصد نسبت به بلندمدت افزایش یافته که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز استان است.

وی افزود: در حوضه زاب نیز با 934.5 میلی‌متر بارندگی، شاهد افزایش 28.7 درصدی نسبت به سال گذشته و 23 درصدی نسبت به بلندمدت بوده‌ایم.

توحیدی همچنین از افزایش 31 درصدی بارندگی در حوضه دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته و 13.4 درصدی نسبت به بلندمدت خبر داد.

این افزایش بارندگی‌ها نویدبخش سالی پرآب برای آذربایجان غربی و امید به بهبود وضعیت کم‌آبی در این استان است.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *