تراز دریاچه ارومیه ۲۵ سانتی‌متر افزایش یافت؛ زاد و ولد پرندگان دو برابر شد

رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه از افزایش ۲۵ سانتی‌متری تراز این دریاچه نسبت به مدت مشابه سال قبل و دو برابر شدن زاد و ولد پرندگان در جزایر آن خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی داودی با بیان اینکه تراز آب دریاچه ارومیه در حال حاضر 1270 متر و 63 سانتی‌متر است، اظهار داشت: این ارتفاع 80 سانتی‌متر نسبت به پاییز سال گذشته و 25 سانتی‌متر نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه افزایش تراز آب، جزایر دریاچه را در محاصره آب قرار داده و امنیت حیات وحش را تامین کرده است، افزود: این امر موجب کاهش استرس پرندگان و در نتیجه افزایش 2 برابری زاد و ولد آنها در جزیره تپه میانی شده است.

رئیس پارک ملی دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: جزیره تپه میانی یکی از 102 جزیره این پارک ملی است که زیستگاه حیات وحش با ارزشی همچون پلیکان، کاکایی ارمنی و کفچه نوک است که از جمله گونه‌های پرندگان با ارزش و در حال انقراض هستند.

داودی ادامه داد: تا پیش از بارندگی‌های امسال، به دلیل کاهش ارتفاع آب، جزایر به همدیگر وصل شده بودند و تردد حیات وحش بین جزایر، اکوسیستم را مختل و موجب کاهش تخم‌گذاری پرندگان می‌شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه با افزایش تراز آب، این مشکل برطرف شده و شرایط برای زاد و ولد و افزایش جمعیت پرندگان در جزایر دریاچه ارومیه فراهم شده است.

این خبر امیدوارکننده نشان‌دهنده تاثیر مثبت بارندگی‌های اخیر بر احیای دریاچه ارومیه و بهبود وضعیت حیات وحش در این زیستگاه ارزشمند است.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *