جهش ۱۳ درصدی دیم‌زارهای آذربایجان‌غربی در سایه طرح جهش تولید

ارومیه- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از افزایش 13 درصدی دیم‌زارهای تحت پوشش طرح جهش تولید در استان خبر داد.

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: 350 هزار هکتار از دیم‌زارهای استان در سال زراعی جاری با مشارکت 34 هزار و 258 کشاورز زیر پوشش طرح جهش تولید قرار گرفته که نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این طرح در 18 شهرستان استان به غیر از شهرستان چهاربرج اجرا می‌شود، گفت: بیشترین سطح کشت با 77 هزار و 428 هکتار، مربوط به شهرستان بوکان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: از مجموع 350 هزار هکتار از مزارع زیر پوشش ابلاغی طرح جهش تولید در دیم‌زارها، 267 هزار و 495 هکتار زیر کشت محصول گندم، 33 هزار و 454 هکتار محصول جو، 36 هزار و 802 هکتار نخود و یکهزار و 643 هکتار زیر کشت عدس قرار گرفته است.

شهبازی با اشاره به سایر محصولات کشت شده در این طرح، گفت: 360 هکتار دانه روغنی گلرنگ، 800 هکتار دانه روغنی کاملینا، 8 هزار و 745 هکتار علوفه و 701 هکتار گیاه دارویی نیز در اراضی دیم استان کشت شده است.

وی در خصوص عملیات زراعی انجام شده در این اراضی، اظهار کرد: حفظ بقایای 30 درصدی، کشت عمود بر جهت شیب، کشت مستقیم بدون شخم و تبدیل آیش زرد به سبز از جمله این اقدامات بوده که در قالب کشاورزی حفاظتی در 197 هزار هکتار از اراضی دیم تحت پوشش طرح جهش تولید اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی استفاده از ظرفیت دیم‌زارهای استان با هدف پایداری تولید، افزایش تنوع محصول در اراضی دیم و کاهش سطح زیر کشت غلات و افزایش سطح زیر کشت حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی در دیم‌زارها را از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *