صادرات ۸۵ درصد سیب درختی کشور از گمرکات آذربایجان‌غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صادرات 642 هزار تن سیب درختی از گمرکات این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، خسرو شهبازی در جلسه بررسی راهکارهای توان صادراتی محصول سیب استان در ارومیه اظهار داشت: در سال گذشته از مجموع 755 هزار تن سیب صادر شده از کشور ایران به کشورهای هدف، 642 هزار تن سیب فقط از طریق گمرکات استان به کشورهای هدف صادر شده است که معادل 85 درصد از سیب درختی صادر شده از کشور است.

وی با بیان اینکه تاکنون سیب درختی درجه 2 و مخلوط آذربایجان غربی به صورت فله‌ای و بسته‌بندی در باغات استان به کشور عراق صادر شده است، افزود: این موضوع به صادرات سیب استان در سال‌های آینده لطمه وارد می‌کند.

شهبازی با اشاره به آمادگی استان آذربایجان غربی برای سورت و بسته‌بندی محصول سیب صادراتی و حتی لوکس در هر سایز و اندازه‌ای به کشور عراق، گفت: در سفر هیات عراقی به استان، بحث برگشت ارز، حمل یک‌سره سیب در پایانه‌های اقلیم کردستان عراق، نوع سورت و بسته‌بندی نیز بررسی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه هیات عراقی نهالستان‌ها، صنایع تبدیلی و تکمیلی و مزارع و باغات استان را مشاهده کرده‌اند، هدف از این سفر را تسهیل صادرات انواع میوه‌ها و محصولات کشاورزی و توسعه آن به کشور عراق عنوان کرد.

وی افزود: طبق توافقات انجام شده، در سفر رئیس جمهور عراق به کشور ایران که در آینده نزدیک انجام می‌گیرد، دو طرف تفاهم‌نامه‌ای برای تسهیل و روان‌سازی صادرات محصولات کشاورزی منعقد خواهند کرد.**

شهبازی با اشاره به لزوم داشتن تقویم زراعی کشور هدف برای برنامه‌ریزی صادراتی، گفت: استان آذربایجان غربی در تمامی فصول علاوه بر محصولات کشاورزی، آمادگی تامین کالاها و محصولات مورد نیاز کشور عراق با توجه به تقویم زراعی کشور را داراست.**

این خبر نشان‌دهنده جایگاه ویژه آذربایجان غربی در صادرات سیب درختی کشور و ظرفیت‌های بالای این استان برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی است.

امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های مناسب و حمایت مسئولان، شاهد افزایش روزافزون صادرات محصولات کشاورزی از این استان و رونق هر چه بیشتر بخش کشاورزی باشیم.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *