نیجر توافقنامه نظامی با آمریکا را لغو کرد


نیجر در یک اقدام بی‌سابقه، توافقنامه نظامی خود با ایالات متحده آمریکا را که به این کشور اجازه می‌داد نیروهای نظامی خود را بر روی خاک نیجر مستقر کند، لغو کرده است. آمادو عبدالرحمن، سخنگوی دولت نیجر، تصریح کرد که این اقدام با توجه به خواسته‌ها و منافع مردم نیجر و به منظور حفظ استقلال و حاکمیت ملی کشور صورت گرفته است.

زمینه‌های لغو توافقنامه نظامی

توافقنامه‌ای که از سال ۲۰۱۲ و به صورت یکجانبه از سوی آمریکا تحمیل شده بود، حضور حدود هزار نیروی نظامی آمریکایی را در نیجر توجیه می‌کرد. این نیروها با بهانه مبارزه با تروریسم در نیجر حضور داشتند. عبدالرحمن اظهار داشت که این توافقنامه ناعادلانه بوده و حضور نظامی آمریکا را غیرقانونی و ناقض قوانین اساسی و دموکراتیک نیجر خواند.

پیامدهای لغو توافقنامه

این اقدام نیجر نه تنها نشان‌دهنده تلاش برای بازپس‌گیری استقلال کامل کشور در تصمیم‌گیری‌های امنیتی است، بلکه در راستای اقدامات مشابه نیجر برای پایان دادن به حضور نظامی خارجی در خاک خود، از جمله لغو قرارداد‌های همکاری نظامی با فرانسه، می‌باشد.

رخدادهای پس از لغو توافقنامه

پس از لغو این توافقنامه، نیجر شاهد تحولات سیاسی عمده‌ای بوده است. از جمله این تحولات، بازداشت محمد بازوم، رئیس‌جمهوری نیجر، توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری و برکناری او از مقامش بوده است. نظامیان کودتاچی پس از این اقدام، اعلام کردند که مرزها بسته و منع آمد و شد برقرار شده و ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی نیجر منصوب کردند.

نتیجه‌گیری

لغو توافقنامه نظامی با آمریکا توسط نیجر نمونه‌ای از تلاش‌های این کشور برای حفظ حاکمیت ملی و استقلال خود در برابر حضور نظامی خارجی است. این اقدام نشان‌دهنده خواست عمومی مردم نیجر برای تعیین سرنوشت خود بدون دخالت‌های خارجی است و نقطه عطفی در سیاست خارجی و امنیتی این کشور محسوب می‌شود.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *