۱.۲میلیون تن سیب از باغات آذربایجان غربی برداشت می شود

استان آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب، عنوان قطب تولید سیب ایران را به خود اختصاص داده است. این استان با دارا بودن بیش از ۶۵ هزار هکتار باغ سیب، حدود ۳۰ درصد از سیب تولیدی کشور را تامین می‌کند.

خسرو شهبازی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، با اعلام این خبر، به اهمیت این محصول در اقتصاد استان و اشتغال‌زایی اشاره کرد. وی افزود که بیش از ۶۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۳۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در بخش تولید سیب استان مشغول به کار هستند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، تولید سیب در استان آذربایجان غربی در سال جاری به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید. بخش عمده‌ای از این محصول به کشورهای هند، پاکستان، روسیه و عراق صادر شده و یا در سردخانه‌ها ذخیره می‌شود.

شهبازی همچنین به تنوع ارقام سیب تولیدی در استان اشاره کرد و گفت که علاوه بر ارقام سنتی مانند رد و گلدن دلیشز، ارقام جدیدتری مانند رد چیف، گالا، فوجی و … نیز در باغات استان کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، بر اهمیت آموزش و ترویج روش‌های نوین کشاورزی در جهت افزایش کیفیت و کمیت تولید سیب تاکید کرد. وی همچنین به طرح‌هایی مانند جایگزینی پایه‌های رویشی به جای پایه‌های بذری و اصلاح باغات اشاره کرد که با هدف افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت محصول در حال اجرا هستند.

با توجه به اهمیت سیب در اقتصاد استان آذربایجان غربی، برنامه‌ریزی‌های جامعی برای توسعه این بخش صورت گرفته است. تدوین نقشه راه سیب استان، گامی مهم در جهت توسعه پایدار این صنعت و افزایش صادرات محصولات کشاورزی است.

ایران با دارا بودن ۲۴۷ هزار هکتار باغ سیب، رتبه سوم جهانی را به لحاظ سطح زیر کشت سیب دارا است و با تولید سالانه ۴ میلیون تن سیب، در جایگاه چهارم تولیدکنندگان سیب در جهان قرار دارد.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *