صادرات و ترانزیت ایران به عراق 40 و 250 درصد افزایش یافت

استاندار آذربایجان غربی برای شرکت در دومین نشست استان‌های مرزی ایران و شمال عراق وارد اقلیم کردستان عراق شد.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی در این سفر با اشاره به رشد 40 درصدی صادرات و 250 درصدی ترانزیت از مرز تمرچین و کیله سردشت در جنوب استان، این امر را نتیجه توجه ویژه دولت سیزدهم به موضوع ارتقای مراودات با همسایگان و همچنین ظرفیت‌های مرزی دانست.

وی تقویت روابط اقتصادی، بازرگانی، سیاسی و فرهنگی را از مهمترین اهداف سفر خود به این منطقه و برگزاری دومین نشست استانداران استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق بیان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود که در این نشست به توافقات خوبی دست پیدا شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری نخستین نشست استان‌های هم مرز طی سال گذشته در ارومیه، گفت: تعدادی از بندهای تفاهم نامه این نشست، از پیشرفت اجرایی خوبی برخوردار بوده و تعدادی نیز مشکلاتی در اجرا داشت که در نشست دوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معتمدیان از رشد 700 درصدی ترانزیت در فروردین و اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: در دومین نشست استانداران در اربیل، مشکلات باقیمانده را بررسی و رفع خواهیم کرد.

مقام ارشد اجرایی استان با قدردانی از همکاری مسوولان اقلیم کردستان عراق در هموار کردن شرایط مناسب تردد زائران اربعین حسینی در 2 سال گذشته، آن را نشان از مناسبات فرهنگی دو طرف و احترام مردم کرد به امام حسین (ع) دانست و ادامه داد: تلاش می‌کنیم در نشست اربیل، مشکل حمل و نقل یکسره کاروان زائران اربعین از تمرچین و باشماق تا کربلا را رفع کنیم.

استاندار آذربایجان غربی فعال کردن مرز کیله سردشت را از دیگر اهداف مهم دومین نشست اقتصادی استانداران مرزی ایران با اقلیم کردستان عراق عنوان کرد و گفت: با راه اندازی و تسریع فعال‌سازی و تکمیل زیر ساخت‌های این مرز توسط 2 طرف، حجم مبادلات اقتصادی چند برابر خواهد شد.

دومین نشست اقتصادی استان‌های هم مرز، فردا /پنجشنبه/ با حضور استانداران آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه از ایران و استانداران اقلیم کردستان عراق در اربیل برگزار خواهد شد.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *