اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۳


در راستای حفاظت از منابع آبی و مدیریت بهینه استفاده از این منبع حیاتی، شهرستان بوکان شاهد اقدامات موثری برای مقابله با استفاده غیرمجاز از آب بوده است. عباس عباسی، مدیر منابع آب شهرستان بوکان، از انسداد ۱۵۱ حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری خبر داده که نشان از تلاش‌های مستمر برای حفاظت از منابع آبی در این منطقه است.

عملیات گسترده علیه استفاده غیرمجاز از آب

در یک سال اخیر، بوکان شاهد عملیات‌های گسترده‌ای برای قطع دسترسی به آب‌های غیرمجاز بوده است. این اقدامات شامل انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند برای چاه‌های کشاورزی و جمع‌آوری موتورپمپ‌های غیرمجاز بوده که هدف از آن‌ها جلوگیری از آبیاری اراضی با پساب و فاضلاب و کاهش فشار بر منابع آبی است.

قطع لوله‌های آبیاری غیرمجاز

عملیات قطع لوله‌های غیرمجاز نیز با هدف جلوگیری از آبیاری اراضی دیمی به میزان ۴۸۰ هکتار انجام شد. این اقدامات نه تنها به حفاظت از منابع آبی کمک می‌کند، بلکه تعادل بخشی به استفاده از آب در مناطق کشاورزی را نیز به همراه دارد.

اصلاح و تعدیل پرونده‌های چاه کشاورزی

بخش مهمی از تلاش‌ها بر اصلاح و تعدیل ۳۵۰ فقره پرونده چاه کشاورزی متمرکز شده است. این اقدامات به هدف رسیدگی به مسائل حقوقی و اداری چاه‌های کشاورزی و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز انجام شده است.

لایروبی و آزادسازی بستر رودخانه‌ها

همچنین، لایروبی ۸.۵ کیلومتر از مجاری آبی و آزادسازی ۱۵ هکتار از بستر رودخانه‌ها و مجاری آبی از دیگر فعالیت‌هایی بوده که برای حفاظت و بهبود شرایط زیست‌محیطی و آبی انجام شده است.

نتیجه‌گیری

اقدامات انجام شده در شهرستان بوکان نمونه‌ای بارز از تلاش‌های مدیریت آب و مقابله با استفاده‌های غیرمجاز است. این اقدامات نه تنها به حفظ منابع آبی کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز توسعه پایدار و مسئولانه منابع طبیعی و حمایت از حقوق آبی کشاورزان نیز می‌شود.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *