اردیبهشت ۳۰, ۱۴۰۳


در آذربایجان غربی، طرح تفصیلی بافت تاریخی شهر ارومیه به دقت مورد بررسی قرار گرفته تا به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارجاع داده شود. این طرح، که در راستای حفظ و ارتقاء میراث فرهنگی و تاریخی این شهر طراحی شده است، بر نوسازی و بهبود زیرساخت‌های موجود تمرکز دارد.

اهداف طرح تفصیلی بافت تاریخی ارومیه

طرح تفصیلی بافت تاریخی ارومیه با هدف اصلی ساماندهی و مرمت بافت‌های فرسوده شهری آغاز شده است. رسول عطائی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، توضیح داده است که این طرح دربردارنده ۶ گام اساسی است که در کمیته فنی و کارشناسی به دقت مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

حفظ و احیای بافت‌های تاریخی

این طرح بر اساس مطالعات انجام شده توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، حدود ۳۰۷ هکتار از سطح شهر ارومیه را در بر می‌گیرد. هدف از این مطالعات، تعیین دقیق محدوده‌های تاریخی و ارزشمند شهری برای حفظ و استفاده بهینه از آنها در جهت ارتقای کیفیت زندگی ساکنین و جذب گردشگران است.

ضوابط ساخت و ساز و نوسازی

با تصویب این طرح، ضوابط جدید ساخت و ساز در بافت تاریخی تعیین شده تا از هویت تاریخی این ناحیه حفاظت به عمل آید. عطائی تأکید کرد که در طراحی این ضوابط، تلاش شده تا حقوق مالکانه ساکنان نیز در نظر گرفته شود و در عین حال، امکان نوسازی و بهسازی مساکن موجود فراهم آورده شود.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *