اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۳


در استان آذربایجان غربی، اقدامات قابل توجهی برای حفظ و احیای دریاچه ارومیه انجام شده است. یکی از این اقدامات، بهره‌برداری بیشتر از پساب تصفیه‌شده و انتقال آن به دریاچه ارومیه است که به عنوان یک راهکار مؤثر برای جلوگیری از هدررفت آب مطرح شده است.

افزایش توجه به پروژه‌های سخت‌افزاری

محمدصادق معتمدیان، دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، در بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به این دریاچه، تأکید کرد که مطالعات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش بهره‌برداری از پساب تصفیه‌شده صورت گرفته است.

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

این پروژه، که پیش از این به دلیل نبود اعتبار، راکد بوده است، با توجه ویژه دولت سیزدهم و تأمین اعتبار لازم، به بهره‌برداری رسیده است. تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال آب به دریاچه، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های سخت‌افزاری در راستای احیای دریاچه ارومیه محسوب می‌شود.

نقش پساب تصفیه‌شده در نجات دریاچه

با بهره‌برداری از مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب به دریاچه، ظرفیت انتقال سالانه ۵۱ میلیون متر مکعب آب به دریاچه فراهم شده است. این اقدام، ضمن کمک به حفظ منابع آبی، نقش بسزایی در تأمین آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه دارد.

بازدید و نظارت دقیق بر پروژه

معتمدیان از کل مسیر انتقال آب به دریاچه ارومیه بازدید کرده و از روند مناسب اجرای پروژه ابراز رضایت کرد. این بازدید نشان از تعهد مسئولین به دقت و کیفیت اجرای پروژه‌های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه دارد.

تلاش‌های استان آذربایجان غربی برای نجات دریاچه ارومیه، نمونه‌ای بارز از اقدامات مسئولانه و هدفمند در جهت حفظ منابع طبیعی و زیست‌محیطی کشور است. این اقدامات، نه تنها به احیای دریاچه ارومیه کمک می‌کند، بلکه در راستای تضمین آینده‌ای پایدار برای نسل‌های آینده نیز قدم برمی‌دارد.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *