اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳


پرنده شکاری و نادر «کورکور» که در شهرستان تکاب به دلیل آسیب دیدگی ناشی از برخورد با درخت روزگاری سختی را گذرانده بود، پس از دوره نقاهت توسط تیم یگان حفاظت محیط زیست به زیستگاه اصلی خود بازگشت.

رهاسازی کورکور در زیستگاه کوهستانی

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تکاب، محمدرضا صادقیان، در گفتگو با خبرنگاران از بازگشت موفقیت‌آمیز این پرنده شکاری به طبیعت خبر داد. «کورکور» که به علت برخوردهای ناخواسته با محیط پیرامون زخمی شده بود، پس از تیمار و مراقبت‌های دقیق در مرکز نجات حیات وحش، بار دیگر به دامن طبیعت بازگردانده شد.

آشیانه‌سازی و زیستگاه کورکور

کورکور، که عمدتا در نزدیکی دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و مناطق پر درخت زندگی می‌کند، در زیستگاه‌های کوهستانی و گاهی در حوالی روستا‌ها و شهر‌ها آشیانه می‌سازد. این پرنده معمولاً در دسته‌های جمعی و بر روی درخت‌ها و گاهی روی لانه‌های متروک کلاغ‌ها زندگی می‌کند.

ویژگی‌ها و تغذیه کورکور

کورکور بال سیاه، که در راسته شاهین‌سانان قرار دارد، ۳۳ تا ۴۰ سانتیمتر طول دارد و از لاشه‌ها، حواصیل، باکلان، حشرات، خزندگان، پرندگان و پستانداران کوچک تغذیه می‌کند. این پرنده برای حفظ تنوع زیستی و تعادل اکولوژیکی منطقه حائز اهمیت است.

تنوع حیات وحش در تکاب

شهرستان تکاب، با وجود داشتن بیش از ۳۰ نوع پرنده شکاری و زینتی نظیر عقاب طلایی، شاهین، و سارگپه، یکی از غنی‌ترین مناطق از نظر تنوع بیولوژیکی در ایران است. این منطقه در فصول بهار و تابستان میزبان پرندگان مهاجری چون چلچله است که به دلیل آب و هوای خنک و معتدل به این منطقه می‌آیند.

این پروژه رهاسازی کورکور نشان‌دهنده تلاش‌های مستمر برای حفاظت و نگهداری از گونه‌های در معرض خطر انقراض و اهمیت برنامه‌ریزی برای حفظ میراث طبیعی منطقه است.

جدید ترین اخبار استان آذربایجان غربی را در مجله خبری عصر ارومیه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *